Elimen E-VN


Pierwszy polski ultralekki, oparty o strukturę kompozytową samochód elektryczny dla logistyki – Elimen E-VN Grupy Assay został wyróżniony przez Kapitułę konkursu „Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2018”. Dzięki innowacyjnej myśli technologicznej Elimen jest lekki, ekonomiczny i ekologiczny.


Elimen E-VN to samochód elektryczny typu van, którego płyta podłogowa oraz większość konstrukcji nadwozia wykonane zostały z ultralekkich kompozytów. Dzięki temu jest wytrzymały, a przy tym znacząco lżejszy od klasycznych pojazdów w swojej klasie. W wersji podstawowej waży jedynie ok. 600 kg. Małe gabaryty powodują, że Elimen E-VN bezproblemowo parkuje na zatłoczonym parkingu. Mimo małych rozmiarów pojazd charakteryzuje się dużą pojemnością - mieści aż dwie europalety (4 m3, do 800 kg). Dostęp do przestrzeni ładunkowej w zależności od konfiguracji, znajduje się w centralnej bądź centralnej i tylnej części pojazdu. Szerokie dojścia o wymiarach 1480x2050 (środek) oraz 1000x2170 (tył) mogą być zamykane automatyczną roletą, gwarantującą szybki dostęp. Samochód jest tani w utrzymaniu - z uwagi na napęd elektryczny koszt przejechania 100 km wynosi ok. 7 zł (czyli tyle, ile trzeba zapłacić za prąd niezbędny do naładowania baterii). Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 100 do 300 km, a szybkie ładowanie - 80% baterii w 30 minut przy użyciu ekspresowej zewnętrznej ładowarki. E-VN w wersji podstawowej wyposażony jest w nowoczesne technologie takie jak: GPS, komputer pokładowy z telemetrią układu baterii, zdalną diagnostyką, możliwość zdalnego ograniczania prędkości oraz system nawigacji oparty na Google Maps. Komputer samochodu można podłączyć do systemu informatycznego klienta i systemów zarządzania flotą. Kierowca dysponuje innowacyjnym systemem kamer bocznych, kamerą cofania i lusterkami bocznymi z ekranem LCD, które zintegrowane są ze słupkiem bocznym. Elimen pozwala kierującemu na sterowanie blokadą dyferencjału bezpośrednio z kabiny, co znacząco zwiększa możliwości pojazdu w okresie zimowym bądź trudnych warunkach terenowych. Interesującą modyfikacją pojazdu jest wersja samowystarczalna energetycznie - z panelami fotowoltaicznymi na dachu, które mogą ładować baterie pojazdu. Pojazd posiada także trzy wersje nadwozia - płytę podłogową do indywidualnej zabudowy, wersję pickup oraz pełną, zabudowaną przestrzeń transportową. Samochód napędzany jest zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce bezszczotkowym silnikiem w technologii BLDC o mocy 14,9 kW. Układ szybkiego ładowania oraz wszystkie systemy elektroniki pokładowej, w tym komputer główny i komputer sterujący baterii, również zostały zaprojektowane i wykonane w naszym kraju. Elimen E-VNPojazd znajduje się w fazie testów. Premiera w pełni funkcjonalnego prototypu odbyła się w czerwcu 2018 roku w Zakopanem.

ELIMEN E-VN

  • zalety ekonomiczne: niski koszt pokonania 100 km z racji napędu wyłącznie elektrycznego, brak opłat za wjazd do centrów miast (strefy czystego transportu), niższe koszty serwisu, możliwość gromadzenia Big Data

  • zalety organizacyjne: usprawnienie organizacji pracy z uwagi na możliwość zbierania danych dotyczących trasy i średnich prędkości pokonywanych przez załogę, szybki dostęp do przestrzeni ładunkowej oszczędzający czas ładowania i rozładowywania towarów

  • komfort działania: ogrzewanie, klimatyzacja, możliwość wyboru rodzaju fotela dostosowanego do specyfiki danej branży, bogate wyposażenie dodatkowe

  • ekologia: pojazd bezemisyjny, doskonale wpisujący się w prowadzoną przez coraz więcej firm politykę zrównoważonego transportu i społecznej odpowiedzialności biznesu